7 de gener del 2011

Lectura en veu alta

Per a l'activitat de lectura en veu alta, cadascú de la classe havia d'esollir un fragment d'un text de qualsevol tipus; narratiu, argumentatiu, descriptiu, poesia... Havia de ser un text que fós significatiu per a nosaltres i que volguéssim compartir amb la resta de la classe.
Ens haviem de preparar la lectura del text tenint en compte diversos punts a l'hora de l'avaluació. Pel que fa a la veu, haviem de vigilar l'articulació, la vocalització, la velocitat i el volum. Quant a la comunicació no verbal, haviem de tenir en compte la mirada, és a dir, aixecar-la de tant en tant per mirar al públic, i la posició del cos.

El text que jo vaig triar per llegir en aquesta activitat és el fragment d'un llibre titulat Tot el que realment necessito saber ho vaig aprendre al parvulari, de l'autor Robert Fulghum, i és el següent:

 Tot el que realment necessito saber sobre com viure i com ser, ho vaig aprendre al parvulari. La saviesa no era al cim de la muntanya dels títols acadèmics, sinó al sorral del pati. Aquestes coses són les coses que hi vaig aprendre:
Comparteix-ho tot.
Juga sense fer trampes.
No peguis a la gent.
Posa les coses al seu lloc.
Neteja la teva pròpia brutícia.
No agafis les coses dels altres.
Digues “ho sento” quan molestis algú.
Renta't les mans abans de menjar.
Les pastes calentes i la llet fresca són bones per tu.
Viu una vida equilibrada; aprèn alguna cosa, pensa en alguna cosa, dibuixa, pinta, balla, juga i treballa cada dia una mica.
Fes una migdiada cada tarda.
Quan surtiu al món, vigileu amb el tràfic, agafeu-vos les mans i romandre junts.
Estigues atent a les coses meravelloses. Recorda la petita llavor del got, les arrels baixen i la planta creix cap amunt i ningú sap realment com ni perquè, però tots som igual que això.
Els peixos de colors, els hàmsters, les tortugues i fins i tot la llavor del got moren, així que nosaltres també.
I recorda els contes de quan eres petit i la primera paraula que hi vas aprendre, la paraula més gran de totes: MIRA.
Tot el que necessites saber és el algun lloc. La regla d’or i l’amor i la higiene bàsica. L’ecologia i la política i la igualat i la vida sana.
Pren qualsevol d’aquests conceptes, tradueix-lo en els sofisticats termes dels adults i aplica’l a la teva vida familiar o a la teva feina, al govern o al teu món i es mantindrà verdader, clar i ferm. Pensa que el món seria millor si tots nosaltres, el món sencer, tinguéssim llet amb pastes a les tres de la tarda i desprès ens estiréssim acotxats amb les nostres mantetes a fer la migdiada. O si tots els governs tinguessin com a política bàsica tornar a posar les coses al seu lloc i netejar el que han embrutat.
I tot continua sent cert. No importa com siguis de vell, que quan surts al món, el millor és donar-se la mà i romandre junts.

Per a preparar-me la lectura d'aquest text, me'l vaig llegir per a mi mateixa unes quantes vegades en veu alta, modificant la velocitat, ja que al principi anava massa ràpid, la intensitat de la veu, que per a llegir davant de més persones era massa baixa, la postura del meu cos, i la mirada, que intentava aixecar en algunes parts del text. Un cop vaig haver practicat tot això unes quantes vegades, ja em sortia bé. Tot i així, a l'hora de fer-ho davant de tota la classe, crec que no em va sortir tant bé, ja que amb els nervis potser vaig anar una mica més depressa i a més, a causa d'això, em vaig entravancar en una o dues paraules.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada