7 de gener del 2011

Competència comunicativa

Els éssers humans sempre volem estalviar esforços, per tant, quan parlem perseguim un objectiu i hem de ser el màxim eficaços per aconseguir-lo; hem de tenir certa competència comunicativa.
Per ser competents tmabé ens hem d'adaptar als contextos culturalment significants. Per exemple, en la nostra cultura la mirada és un factor important en la comunicació per a transmetres confiança, però en altres cultures, en canvi, és de mala educació mirar als ulls de l'altra gent.

Hi ha quatre tipus de coneixement i habilitats que són component de la competència comunicativa:

Competència lingüística/gramatical
Fa referència al domini del codi lingüístic i s'ocupa de:
  • Nivell fonològic: fa referència als quatre nivells de codis lingüístics.
  • Nivell morfològic: sons i fonemes de cada llengua.
  • Nivell sintàctic: com es formen les frases.
  • Nivell lèxic i semàntic: com es formen les paraules.
Competència sociolingüística
Fa referència a les regles socioculturals. El propòsit que tenim quan parlem és el de convèncer a l'altre perquè pensi com nosaltres. Per això ens hem d'adaptar segons la situació en la qual ens trobem i les regles socials d'allà.

Competència discursiva
Fa referència a la combinació de fonemes gramaticals i significats per aconseguir un text coherent i cohesionat.
  • Coherència: el missatge i les seves idees són pertinents.
  • Cohesió: tot el que es diu està lligat.
Competència estratègica
Un bon comunicador fa servir moltes estratègies per ser-ho, per se el més eficaç possible. Ha d'aconseguir el màxim d'efectivitat en allò que s'ha proposat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada